KAGUM!! 11 Perkara Istimewa Yang Membuatkan Anda Ingin Terus Tinggal Di Brunei!!!

Di Malaysia sudah menjadi kebiasaan membayar cukai dan kos sara hidup yang tinggi, apabila berada di tempat yang jauh lebih murah, ia seolah-olah satu keajaiban bagi diri kita. Ini lah yang terjadi dengan lelaki ini.
Perancang kewangan ini jadi culture shock ketika berada di Brunei yang jauh beza berbanding di Malaysia, bukanlah mahu perbandingan antara negara, ini hanyalah sekadar perkongsian umum kepada anda semua.
Anda mesti rasa macam ingin berpindah ke Brunei selepas membaca 11 perkara yang ada di Brunei ini.

You pay 0% GST and tax!


So I was in Brunei for a trip and I learnt some fascinating things from my host, aside that FYI…. You pay 0% GST and tax!


1. Kos sara hidup yang sangat rendah (minyak murah, elektrik, dll)

2. Tiada pasaran saham tempatan diniagakan

3. Boleh bertahan dengan 1,000 dollar di Brunei. Saya rasa ini macam analogi jika anda kumpul SGD tapi tinggal di Taiping.

4. Bayaran sewa yang sangat murah, dan harga hartanah yang tidak membuatkan rakyat rasa terbeban.
5. Bank-bank antarabangsa seperti HSBC akan keluar dari Brunei tidak lama lagi kerana mereka tak mampu bersaing dengan dana bank tempatan yang ditaja oleh sultan mereka, ia menawarkan kadar faedah rendah apabila membuat sebarang pinjaman
6. Bekerja pada pukul 10 pagi itu sangat normal. Ya, anda mengatakan produktiviti mereka rendah, bergerak perlahan. Jika prestasi anda lebih sedikit, anda benar-benar boleh mendirikan kehidupan yang baik disini.

7. Kubah masjid disini menggunakan emas tulen, saya dah lihat sendiri.
8. Ramai warga bangla. Amat memahami. Maksud saya, kalaulah saya tahu dari dulu lagi, saya akan memilih untuk bekerja di Brunei berbanding di Malaysia.
9. Orang biasa dari Sarawak yang bekerja di Brunei tiada masalah jika ingin menghantar anaknya belajar di UK.

10. Tak perlu kunci kereta, boleh juga tinggalkan terus dalam kereta anda dan tak akan ada orang yang mencurinya. Kenapa? Sebab ada hukum hudud disana – jari akan dipotong jika mencuri.
11. Jika anda orang bujang, pastikan tiada wanita Melayu bujang duduk disebelah jika anda memandu – anda boleh dianggap ‘berkhalwat’ dan jika ditangkap, anda dipaksa untuk berkahwin dengannya. Dengan cara ini, hukuman bagi zina rejam sampai mati – Hukum hudud juga!

Artikel Berkaitan

OHHSEM! 7023159250704851061

Post a Comment

Arkib

Like Dan Dapatkan
Info Berita Terkini
item