"Sayang Menyesal Tak Kahwin Dengan Orang ?, Orang Tak Boleh Beli Apa Yang Sayang Nak"


Kisah ini adalah kisah benar, diluahkan oleh Facebook Sofiah Idrus

***

Berapa hari lepas,suami usap tangan saya perlahan dan tanya satu soalan. Dengan muka yang agak kesepian "Sayang menyesal tak kawin dengan orang?".

Terkejut. Saya tanya balik "kenapa tanya macam tu?".

He said "org tak macam orang lain. Orang lain kerja bagus, kerja kerajaan,gaji tetap. Orang tak. Kadang-kadang org tak boleh beli apa yang sayang nak."

Dalam hati kecilku berkata "Sebab awak tak macam orang lain la saya kahwin dengan awak. Kalau sama macam orang lain, kahwin dengan orang lain la."

Oh suami, kalau nak ikutkan nafsu duniaku, memang tak akan cukup. Bagi la 2.6 bilion sekali pun, memang tak cukup. Duit ini mcm 'success'. Duit tak pernah cukup. Success pun tak pernah cukup. Dah banyak duit tapi nak lebih. Macam success juga, dah cukup berjaya tapi nak LEBIH berjaya dari semalam. Tak akan pernah puas.

Suami, ada orang yang usaha berpuluh tahun dan dah berjaya pun di mata kita tapi dia masih lagi kuat kerja dan rajin usaha macam tak cukup makan. Kita ni masih setahun jagung. Baru nak mula hidup sama-sama. Bulan ini genap dua tahun company kita secara rasmi. Baru dua tahun. Budak dua tahun kalau berlari pun still jatuh-jatuh lagi. Sabar ye sayang. Yang penting usaha dan sabar dengan rezeki Tuhan. Saya tahu macam-macam kerja awak buat untuk saya.

Jangan risau pasal saya, rezeki Tuhan itu luas. Bukan dari segi harta benda yang mahal-mahal je. Dapat suami macam awak pun satu rezeki. Dapat family an kawan-kawan yang super supportive pun dikira rezeki. Kita di kelilingi dengan orang yang baik-baik, yang tak pernah ambil kesempatan kat kita. Dan InsyaAllah kalau bukan dari harta,Tuhan kurniakan kita dengan anak-anak yang senang dijaga dan dengar cakap. Umur orang tua kita yang pnjang. Tu pun rezeki.

Saya bukan anak manja. Saya di ajar untuk usaha dan sabar untuk dapatkan sesuatu. Bukan minta dan terus dapat. Teruskan usaha sayang. Jangan risau, bila dah penat usaha, balik je rumah. Sebab saya tak pegi mana pun, sentiasa ada untuk awak. Sentiasa ada dalam rumah awak. Tak akan lari.

*****

Jangan lupa kongsikan kisah ini buat insan yang tersayang

Artikel Berkaitan

TIPS 312421024468591274

Post a Comment

Arkib

Like Dan Dapatkan
Info Berita Terkini
item